Nie możesz zasnąć? Źle śpisz? Masz lęki nocne? Nie możesz się wyspać? Mamy zaskakujące rozwiązanie Twoich problemów ze snem

Zastanawiasz się czy jest jakiś prosty sposób na dobry sen bez zażywania leków? Osoby zajmujące się badaniem snu odkryły dwie metody, które pomogą ci poprawić jakość snu. Metody te aby się w końcu dobrze wyspać to: gorąca kąpiel i przykrycie się grubą kołdrą przed snem.

Problem bezsenności

Badanie opublikowane przez naukowców że Szwedzkiego Uniwersytetu wykazało, że samo przykrycie grubym kocem lub kołdrą może pomóc poprawić sen i zmniejszyć znacząco objawy depresji i lęku. W badaniu wzięło udział 120 osób dorosłych cierpiących na bezsenność trwającą ponad 2 miesiące. Jedna grupa przykrywała się do snu 6-8 kg kołdrą obciążeniową, a druga zwykłą kołdrą o masie 1,5 kg. Wszyscy uczestnicy cierpieli na zaburzenia psychiczne typu: depresja, choroba afektywna dwubiegunowa, ADHD lub nadmierny lęk.

Wyniki pokazały, że z wyjątkiem 10 osób, które „nie lubiły" zbyt ciężkich koców, wskaźnik bezsenności pozostałych osób, które używały ciężkich koców, był znacznie obniżony. Prawie sześciu dorosłych zgłosiło, że ich wskaźnik nasilenia bezsenności spadł o co najmniej 50%. W tym samym czasie tylko 5,4% osób przykrytych zwykłymi kołdrami zgłosiło poprawę objawów bezsenności. Ponadto 42,2% osób przykrytych ciężkimi kocami/kołdrami odczuwało ulgę w bezsenności po 4 tygodniach, podczas gdy tylko 3,6% osób przykrytych standardowymi kocami/kołdrami.

Uczucie przytulania

Dlaczego gruby wełniany koc ma tyle „magicznej mocy”? Naukowcy uważają, że dzieje się tak dlatego, że pogrubiony koc naśladuje uczucie przytulania i dotykania, zwiększając poczucie bezpieczeństwa, a dodatkowo ucisk ten stymuluje pobudzenie nerwów przywspółczulnych, co z kolei działa uspokajająco i odprężająco na ciało.

Jeśli chodzi o kwestię kąpieli przed pójściem spać, to naukowcy z University of Texas w Stanach Zjednoczonych przeanalizowali 5322 badania i odkryli, że jeśli weźmiemy ciepłą kąpiel w temperaturze od 40°C do 42,5°C na 1 do 2 godzin przed pójściem spać, pomoże nam to jak najszybciej zasnąć i poprawi jakość samego snu. Naukowcy stwierdzili, że gorąca kąpiel może pomóc w dostosowaniu „dobowego rytmu temperatury”, poprawić krążenie krwi, zwiększyć zdolność organizmu do uwalniania ciepła, obniżyć temperaturę ciała i promować zdrowy sen.

Szczególnie teraz, jesienią, gdy jest już chłodno, weź gorącą kąpiel i przykryj się grubą kołdrą i sprawdź czy będziesz spać zdecydowanie lepiej.

Początek zimy astronomicznej i kalendarzowej w 2021 roku